Co je klimakompresor a proč ho udržovat v dobrém stavu?

Uprostřed horkého léta vám najednou přestane fungovat klimatizace. Anebo v ranním nečasu spěcháte do práce a ne a ne odmlžit čelní sklo u vašeho vozu? Zní to možná neuvěřitelně, ale v obou případech může být na vině nefunkční klimakompresor. O co jde a proč je tak důležitý? A proč se vyplatí klimakompresor nechat před letní sezónou zkontrolovat společně s klimatizací?

klimatizace

Co je to klimakompresor?

Klimakompresor neboli kompresor klimatizace je základní součástí klimatizačních systémů používaných v různých vozidlech. Poháněn je nejčastěji klínovým řemenem vozu. Pohon kompresoru je pak spínán a vypínán pomocí magnetické spojky umístěné na hnací hřídeli. Z hlediska funkce se jako klimakompresory nejčastěji používají kompresory s axiálními rotujícími písty či s naklápěcími lopatkami. Uvnitř kompresoru se může ukrývat až 10 pístů, které nasávají a stlačují chladivo. Písty jsou poháněné řemenicí spojenou s hnací hřídelí. Po aktivaci spojky se řemenice otáčí a pohání písty.

Jak poznáte, že se klimakompresor porouchal?

Kromě již zmíněné nefunkční klimatizace, která má snížení nebo nulový chladicí výkon, či nemožnosti odmlžení čelního skla se mohou ozývat v autě pravidelné zvuky neznámého původu anebo může řídicí jednotka vyhlásit odpovídající chybový kód. Ve všech případech je ale dobrou zprávou to, že porouchaný klimakompresor neznamená nepojízdné auto. Jen se sníží váš komfort při jízdě.

Náš tip: Před letní sezónou nechte zkontrolovat klimatizaci. Vyplatí se to. Ušetříte za následné opravy.

Kolik stojí oprava či výměna klimakompresoru?

Pokud potíže s klimakopresorem rozpoznáte včas a zajedete do servisu, oprava nemusí být nákladná. Specialista na klimatizaci dokáže rychle a přesně diagnostikovat zdroj problému. V některých případech může stačit vyměnit poškozený magnetický spínač, což je relativně levný díl. Při jeho poškození můžete zaslechnout kovové zvuky v prostoru motoru. Pokud jste ale opravu klimakompresoru dlouho odkládali a on přestal plnit svoji funkci úplně, je nutná jeho výměna. I to je relativně snadný úkon, ne však již levný. Důvodem vysoké ceny výměny klimakompresoru je vysoká cena samotného kompresoru. Ta se může vyšplhat u některých modelů automobilů i na vyšší jednotky tisíc korun.

Tip redakce: Cenu "nového" klimakompresoru můžete snížit, pokud si necháte namontovat použitý originální díl.

Jak poznat, že máte porouchanou klimatizaci?

Především byste se do stavu porouchané klimatizace nikdy neměli dostat. Ale stát se to může i přesto, že svému vozu zajistíte před letní sezónou kontrolu a plnění klimatizace. Na to, že klimatizace nefunguje, vás samozřejmě upozorní nedostatečné chlazení anebo to, že klimatizace začne nevábně páchnout. To obvykle znamená, že se ucpal odtok kondenzátu, který musíte ručně vyčistit. Anebo se zanesl kabinový filtr, který si šikovný kutil zvládne vyměnit svépomocí. Ten méně šikovný musí zajet do servisu. Kabinový filtr se vyplatí udržovat v dobré kondici, protože chrání interiér vozu a tím i pasažéry před pylem, prachem, případně sazemi z výfuku a dalšími nečistotami. Měl by se měnit zhruba po najetí 15 tisíc kilometrů. Když klimatizace nechladí, bývá to nejčastěji ze 2 důvodů:

  • buď se objevila netěsnost v chladicím okruhu a dochází k únikům chladiva,
  • nebo došlo k závadě klimakompresoru, jejíž řešení jsme neznačili výše.

Aby k tomuto stavu vůbec nedošlo, doporučuje se před sezónou nechat provést kontrolu a doplnění klimatizace.

Kolik stojí kontrola klimatizace?

Tento úkon vás v závislosti na servisu a typu vozu vyjde na cenu mezi 1 000 a 2 000 Kč. Současně s ním je možné provést doplnění klimatizace a dezinfekci chladicího okruhu a také výměnu již zmíněného kabinového filtru, jehož cena se pohybuje do 200 Kč. Chladivo do klimatizace se obvykle platí zvlášť a cenově můžete počítat se zhruba 2-8 Kč za gram.